Ved patientens besøg på apoteket aflæses receptdata på et smart card ved hjælp af apotekets applikation, men først efter at patientens autentificering med fingeren har fundet sted. Alle professionelle som er indvolveret har også deres eget smart card, som fungerer som autorisation og challenge response for patientens smart card. Apoteket udleverer den foreskrevne medicin og gemmer igen denne information på kortet. Næste gang hos neurologen kan en komplet medicinliste aflæses fra kortet og gemmes.
Den i projektet deltagende patient har fået udleveret en lille kompakt chipkort læser med medizin-alarm (Ex-libris). Enheden viser via et display en komplet oversigt over den foreskrevne medicin, som er lagret på kortets chip.
4. Projekt status
Projektet startede med en pilot med en håndfuld apotere og professionelle og et dusin patienter, men antallet af patienter er sidenhed vokset betydeligt sidenhen. Opmærksomheden har været rettet mod udvælgelsen af patienter samt den løbende evaluering. fremtidsperspektiverne er store, fordi dette projekt med anvendelsen af biometri og/eller smart cards kan resultere i meget store projekter i sundhedsvæsenet for mange andre patientgrupper, f.eks. diabetikere.
Yderligere innovation af teknologien med biometri integreret i et smart card er indgået i et EU projekt med navnet FingerCard med det formål at modne teknikken. To vigtige delmå er ISO-tykkelsen for det komplette kort og match af den biometriske template på kortet, som er afhængig af chip modulets processor kapacitet.
FingerCard projektet vil også tage højde for den internationale standardisering i almindelighed og for brugen af biometri som applikation i særdeleshed.
3) Multifunktions-smart card til studenter
Marked: Uddannelse
Produkt: kort management/personalisering
1. Multifunktions-smartcards
I Holland har mange studenter herunder adskillelige universiteter og skoler fået udleveret et multifunktions-smartcard. Dette smart card lagrer information og nøgler til applikationer som f.eks. fysisk adgangskontrol, biblioteker, lukket pengepung, åben pengepung, internet opkopling og meget mere.
Multifunctions-smartcards og dets applikationer administreres nu af CardCare®, som er et førende software program til kortadministration, som sælges som hyldevare af HSB Cards & Card Systems. I 2000 blev CardCare® udvalgt som platform for et studenter smart card. helpdesk funktionen som er en del af kortadministrationen er også outsourcet til HSB. Universiteter og skoler fra forskellige egne, kan kontakte helpdesk til personalisering af nye kort, inddrage gamle kort, indføre nye applikationer eller blot bede om assistance.
2. CardCare som management værktøj
Hver enkelt institution har sit eget kort lay-out, applikationssæt og forretningsgange. Disse forskelligheder kan administreres af den fleksible CardCare® løsning. Deltagende skoler kan anvende standard værktøjer for kortanmodning med henblik på at sende indsamlet information til kortadministrationssystemet. Alle forespørgsler samt applikationsinformation indsamles automatisk, tjekkes og transmitteres sikkert til forskellige kortholdere. Administrationssystemet sender en bekræftelse pr brev til studenten, når hans kort er peronaliseret. Tabte eller stjålne kort bliver blokeret efter modtagelse af en sådan meddelelse og man kan spørge om yderligere infomation med hensyn til kort, kortholdere, applikationer samt forretningsgange.
Samme løsning er anvendelig for store og også små virksomheders kortsystemer.
4) Chipkort til forsikringsselskab
HSB Cards & Card Systems har introduceret det hidtil største chipkort projekt i den hollandske sundhedssektor. Der er udstedt mere end 1 mill. memory chipkort til dette projekt alene. Hovedformålet med at introducere dette kort har for forsikringsselskabet Zorg en Zekerheid været, at identificere og verificere forsikringsrettigheder på forskellige lokaliteter, som forretninger, apoteker, hospitaler osv.
Systemet rummer følgende fordele:
- Mere effektiv administration: identifikation, data transmission, clearing funktioner
- Forebyggelse mod svindel ved tjek af forsikringsrettigheder
- Kundetilfredshed
Et chipkorts personalisering samt livscyklus håndteres af CardCare® kort management systemet. Med henblik på at tjekke forsikringsrettigheder på et decentralt sted, er der blevet installeret en applikation for data transmission samt opdatering af kortets chipmodul. Denne software kan være enten online eller offline.
HSB Cards & Card Systems rolle:
Hovedentreprenør; levering af CardCare kort management systemet, rådgivning & projektmanangement system integration, hardware leverance, kort leverance, funktionel / teknisk design, chip design, software implementation, database integration, udlevering af kort, interfaces til 3. parts leverandører.
5) HSB har underskrevet en kontrakt om indførelse af smart card til det hollandske rigsarkiv (Dutch Public Record Offices)
HSB har underskrevet en langtidskontrakt med henblik på levering af den totale infrastruktur incl. kortadministration, kortproduktion samt personalificerings services, kortlæsere og anden hardware tilligemed adskillelige software applikationer til brug for alle deltagende institutioner.
Hovedformålet for det hollandske rigsarkiv har været at sikre kontorerne både fysisk som logisk ved identifikation af gæster, som kommer på besøg. For det andet vil man tilbyde yderligere services til gæsterne, som får et kort. fremover kan materiale ses via en sikker internetforbindelse. Gæsterne vil også blive tilbudt rabatter på diverse ydelser. Det påregnes at det hollandske rigsarkiv vil udstede omkring 30.000 gæstekort inden udgangen af 2002.
Chip-strukturen er designet i overensstemmelse med internationale biblioteks standarder. Selvom de hollandske biblioteker endnu ikke er tilsluttet systemet, er de meget interesseret i den valgte løsning. Institutionerne ønsker i fremtiden at promote en videre brug af det "kulturelle" ID-kort i biblioteker og andre relaterede kulturinstitutioner i Holland.
Centralt for løsningen er CardCare management systemet. Dette produkt indsamler alle forespurgte kortapplikationer fra de deltagende medlemmer. Gæster kan rekvirere et smart card hos et af de deltagende institutioner. Ved hjælp af en elektronisk applikation registreres billede og persondata. Efter gennemførelsen bliver alle kortforespørgsler indsamlet i et centralt placeret administrationssystem. Systemet tjekker identiteten i forhold til alle andre eksisterende kortholdere i databasen. Personaliserede kort bliver sendt per post til den nye kortholder.
HSB tilbyder herudover også helpdesk services for kortadministrationen samt system support. Via et web interface kan institutioner f.eks. få adgang til databasen for at se deres kortdata.